Opinie: over XXImo, duurzaamheid en geld verdienen

Logisch dat Joop Munsterman zo in z’n nopjes is met het binnenhalen van XXImo als nieuwe sponsor van FC Twente. Wie op internet wat googled en rondklikt komt al snel tot de ontdekking dat Tendris, waar XXImo onderdeel van uitmaakt, een collectief van initiatiefrijke ondernemers is dat zich bedient van het moto “empowering people to change the world“. Nog een paar kreten van de website van Tendris: “Red de toekomst door een kleine stap te zetten“, “Geloof in de kracht van het individu” en “Mensen de middelen geven“. Iedereen weet dat Munsterman smult van dergelijke teksten. Bij XXImo zelf kunnen ze er trouwens ook wat van: “Het Nederlandse wegennet slibt dicht. We moeten gebruik maken van de totale mobiliteitsmix om een oplossing te vinden om Nederland mobiel te houden en CO2-uitstoot te reduceren“.

Het is modern te doen alsof maatschappelijk verantwoord bezig zijn belangrijker is dan keihard geld verdienen. Dat is niet voor niets: geleuter over duurzaamheid en milieu is namelijk een effectieve marketingstrategie. Je laat mensen, door jouw product te kopen, hun schuldgevoel over de problemen in de wereld afkopen. Wie groen praat, verkoopt meer. Dat blijkt wel als je kijkt naar het management van XXImo: vrijwel allemaal afkomstig uit de financiële branche maar nu kennelijk ineens allemaal idealist geworden. Slimme jongens, want ook bij XXImo draait het natuurlijk gewoon allemaal om de knikkers. Het is trouwens ook helemaal niet duidelijk wat de producten van XXImo nu zo duurzaam, milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord maakt. De klant bespaart vooral kosten, administratielast en nog een heleboel ander gedoe dat bij zakelijke reizen kan komen kijken. En ja, de CO2-uitstoot wordt inzichtelijk gemaakt. Maar die uitstoot daalt daarmee echt niet vanzelf. Daar zal de klant uiteindelijk zelf iets voor moeten doen.

Laat ik een lang verhaal kort maken. FC Twente is voor XXImo (en dus voor Tendris) een middel om snel naamsbekendheid te vergaren. Niets meer en niets minder. XXImo is in ieder geval duidelijk niet de loyale langetermijnsponsor waar we op hadden gehoopt. Op zich is dat niet eens erg, maar bovenal is XXImo hypocriet door met een zweem van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen te verbloemen dat ze eigenlijk alleen maar geld willen verdienen. Wees dan gewoon eerlijk. Met geld verdienen is niets mis, zo lang je er maar eerlijk voor uitkomt dat dat je doelstelling is.

Gelukkig schijnt het wel de beste sponsordeal uit de geschiedenis van FC Twente te zijn. Dat heeft Joop Munsterman dus uitstekend gedaan. Maar wat mij betreft had het net zo goed een sponsor mogen zijn zonder al die politiek correcte marketingteksten. FC Twente profileert zich al meer dan genoeg op sociaal-maatschappelijk gebied.

Lees ook:Laatste groet op fctwente.blog.nl

9 reacties op “Opinie: over XXImo, duurzaamheid en geld verdienen

  1. Thoresen17

    Michel Jansen nieuwe hoofdcoach FCT.

      /   Beantwoorden  / 
  2. schalke04

    He hallo Jack! Als ik zoveel frustraties als jij kwijt wil op dit blog dan zou ik allang in het spamfilter vast zijn gelopen! Ook niet echt politiek correct: jij mag/kan het wel, en ik normale lullo niet..

      /   Beantwoorden  / 
  3. Red Alert

    Fulham wil Mihaylov overnemen!!!
    Wel ruilen dan he voor een kerel met ballen…..Ruiz misschien !!!!

      /   Beantwoorden  / 
  4. schalke04

    Zo hey Paul! Ik ken echt niemand die zo ongelooflijk in de war is als jij.. ik hoop voor Nederland dat jij in een inrichting zit..

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fred rutten

    He dinkeltukker, in de wandelgangen op voetbalzone staat dat Twente en Feyenoord naar austria wien gaan dit weekend! Jaja gaat ie dan toch komen?

      /   Beantwoorden  / 
  6. twentemax

    Ha, als die nieuwe sponsor maar een hele berg euro s meeneemt vind ik het best! Bekend hoeveel?????

      /   Beantwoorden  / 
  7. Prince

    Ik begrijp niet wat er zo hypocriet is aan het verhaal van XXimo.
    Natuurlijk willen ze geld verdienen. Denk je dat de sponsordeal met FCT dan ook liefdadigheid is?
    Wanneer je dat combineert met oplossingen, die CO2 uitstoot verlagend zijn, mag je dat toch als PR instrument gebruiken? Zou dom zijn als je dit niet deed!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Boeskoolvak120

      We hebben wel eens betere blogbeheerders gehad dan Jack!!

        /   Beantwoorden  / 
  8. mm

    Misschien moet je je nog eens in het thema duurzaamheid gaan verdiepen Jack. Dat houdt namelijk wel iets meer in dan alleen maar co2 uitstoot verminderen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.